Sněhové řetězy by v zimní výbavě vašeho vozu neměly chybět. Poslouží vám například na neodklizených či neposypaných cestách a na příliš zledovatělém povrchu.
Před výběrem sněhových řetězů si odpovězte na následující otázky:
Nejčastější otázky při výběru sněhových řetězů:
Sněhové řetězy lze rozdělit ze tří hledisek: podle stylu nasazování, podle záběrových vlastností a nakonec podle kvality a typu řetězových článků. Nejkvalitnější a nejvyužívanější jsou řetězy ocelové, v jejichž případě platí, že čím větší množství ocelových článků na styčné ploše, tím lepší řetěz.
Řetězy s šikmou stopou – tento typ přináší výhodu v pokrytí celé plochy pneumatiky Vašeho vozu a dobře přilnou, brzdná dráha není dlouhá. Manimulace s řetězy není složitá, jejich nasazování a sundavání zvládne téměř každý.Vzhledem k své ocelové konstrukci déle vydrží. Jsou ale finančně nejnáročnější.
Žebříkové řetězy – také řetězy žebříkovité/žebříčkové nebo s příčkami. Ty jsou složeny z rovnoběžných řetězů na vašem kole. Jedná se o primitivní konstrukci, uchycuje se pomocí háčků. Cenově jsou již mnohem dostupnější. Tyto řetězy mívají po délce až dvanáct příček. Tyto řetězy však nejsou vhodné do větších sněhových závějí a aplikace řetězu na kolo vyžaduje jistou zručnost.
Textilní sněhové řetězy – tento typ řetězů/pásů může vylepšit jízdní schopnosti auta po sněhové a ledové ploše. Díky své nízké konstrukční výšce se dají použít i pro sportovní automobil. Také méně váží a oproti ocelovým řetězům jsou tiché. Nezabírají v garáži či ve skříni příliš místa a jejich nasazení je jednoduché. Nevýhodou bohužel zůstává, že nevydrží dlouho a mohou ovlivňovat jízdní vlastnosti automobilu. Také je dobré ověřit si, kam s nimi hodláte cestovat, protože v některých zemích je neberou jako řetězy, nýbrž pouze jako pomůcku.
Chemické sněhové řetězy – tyto řetězy si vlastně na pneumatiky vozu nastříkáte, ale toto opatření je vhodné pouze na krátké cesty, protože po několika desítkách metrů (maximálně až pár kilometrech) se chemický postřik z pneumatik vypaří a je nutné jej opakovat. Jsou však šetrné k životnímu prostředí a cenově dostupné. Nicméně používat by se měly spíše v krajním případě.
Typy sněhových řetězů dle vozidla
Námi nabízené typy řetězů jsou vhodné pro téměř všechny osobní automobily v kategorii do dvou tun, případně i vyšší váhové kategorie vozů. Jsou určeny k nasazování na hnací kola, nejčastěji se tedy jedná o přední pneumatiky. Raději si přesto zkontrolujte, na jaká kola má váš automobil náhon.
Pro automobily s hmotností do 2 tun
Sněhové řetězy na vozy 4 × 4
Silnější řetězy pro váhově vyšší kategorii vozů, do hmotnosti 7,5 tuny
2. Jakou velikost řetězů si mám vybrat?
Řetězy jsou vyráběny v mnoha velikostech, a to podle rozměrů pneumatik. Značení je stejné u všech řetězů, proto se nemusíte bát, že se spletete. Abyste pro svůj automobil vybrali vhodné sněhové řetězy, je nutné zjistit si šířku pneumatik, dále jejich profil a průměr. Pokud údaje neznáte, lehce je vyčtete z bočnic dané pneumatiky.
Vysvětlíme si to na příkladu pneumatik R15 195/65:
Nyní můžete postoupit k výběru sněhových řetězů, či dozvědět se více o jejich použití.
Podle předpisů je tato varianta v krizové situaci krátkodobě přijatelná, ale rozhodně nejde o náhradu za zimní pneumatiky. Ke kvalitní jízdě po sněhové vrstvě jsou zapotřebí právě zimní pneumatiky, kterým ve stížených podmínkách pomůžeme právě nasazením řetězů.
U nás v České republice tato povinnost ze zákona nevyplývá, pozor ale na úseky značené značkou sněhových řetězů (modrý terč se symbolem kola s řetězy), kde jsou v období od 1. listopadu do 31. března řetězy nutností, jinak vám hrozí až dvoutisícová pokuta. Nezapomeňte také na zákonem omezenou rychlost 50 km/h, a to bez ohledu na typ řetězů nebo automobilu.
V jiných zemích platí odlišné podmínky, a proto je dobré si je vždy zjistit, kde řetězy vyžadují a kde ne.
Státy, kde je povinnost mít nasazené sněhové řetězy v určitých podmínkách: Česká republika, Francie, Itálie, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Srbsko, Španělsko, Švýcarsko.
Státy, kde je zákonná povinnost mít ve vozidle sněhové řetězy: Albánie, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Makedonie, Norsko, Rakousko, Slovensko, Slovinsko, Turecko.
Než řetězy sbalíte do zavazadlového prostoru, zaskládáte kufry a vyrazíte na cestu, je dobré si jejich nasazení vyzkoušet doma, v teple a klidu, jestli vše funguje a sedí. Doporučujeme nezapomenout na rukavice, které budoucí manipulaci ve sněhu ulehčí.
Jedná se o provedený test, který prověřuje, zda jsou řetězy funkční, bezpečné a také pohodlné pro uživatele. Pokud si koupíte řetězy s tímto atestem, kupujete si ověřenou kvalitu. Všechny známější značky vyrábějící řetězy tímto atestem disponují. Vzhledem k tomu, že se jedná o test národní, v cizině pravděpodobně narazíte na jiná testování, nejspíš TÜV nebo Ö-nörm.
Takto normované jsou ale pouze řetězy celokovové, pro chemické a textilní varianty žádná atestace neexistuje.
Důležité parametry
Rozměr pneumatiky – pokud zvolíte nevhodnou velikost řetězů, v lepším případě se vám zkomplikuje jejich nasazování, v horším může dojít k prasknutí řetězu či pneumatiky. Proto je důležité zjistit si průměr, profil a šířku pneumatiky dle údajů na jejím boku.
Konstrukční výška řetězů – na velikost konstrukční výšky řetězů si dejte pozor hlavně v případě, pokud vlastníte vůz sportovní, kde je zmenšený prostor mezi pneumatikou a podběhem. Zvolte tedy nižší konstrukční výšku, aby se vše bez problémů vešlo.
Standardní konstrukční výšky:
Maximální zatížení řetězů – zde musíte zohlednit váhovou kategorii svého vozu (automobily do 2 tun a do 7,5 tuny). Na jedno kolo je v průměru odhadováno 25-30 % váhy celého vozu. Podle prostředí, kde budete s řetězy jezdit, je vhodné vybrat sílu článků.
Kompatibilita řetězů s vaším vozem – pokud máte nestandardní automobil, vyčtěte v manuálu, zda lze pořídit sněhové řetězy k danému typu.
Základní pravidla pro bezpečnou jízdu s řetězy
Konstrukční výška
Výška neboli tloušťka řetězu po celém obvodu. Podle konstrukční výšky zjistíme, zda se nám řetěz vůbec vejde do prostoru mezi kolem a podběhem.
Podběh
Prostor vnikající mezi kolem a karosérií automobilu.
Běhoun
Ta část pneumatiky, která je v kontaktu s pozemní komunikací. Když je běhoun tenčí, kolo automobilu se méně zahřívá, u osobních autombilů by tak běhoun měl být co možná nejtenčí.